راهنمای جامع دورکاری شرکت زاپیر


تاریخ انتشار: 1394/02/19
تعداد نظرات: 0
نویسنده: افشار محبی (Mohebbi@PersiaBME.com)

شرکت زاپیر یک startup بیست نفره در زمینه تکنولوژی است که فرهنگ کاری‌اش بر اساس دورکاری شکل گرفته است. موسسین این شرکت تجارب کاری چهار ساله‌شان را از دورکاری مدون کرده و به شکل یک کتاب الکترونیک منتشر کرده‌اند. محتوای این کتاب راجع به این است که چطور یک تیم دور کاری را رشد دهیم، مدیریت کنیم و با آن کار کنیم. در اینجا خلاصه‌ای از فصل یک را مرور می‌کنیم.

فصل یک: چطور یک تیم دور کاری را ساخته و مدیریت کنیم؟

  • تیم زاپیر از اکتبر ۲۰۱۱ کارش را با سه موسس شروع کرده است. این سه موسس با این که در یک شهر زندگی می‌کرده‌اند اما چون زمان‌بندی‌های متفاوتی داشته‌اند از همان ابتدا به صورت غیر متمرکز کار می‌کرده‌اند.
  • سه رمز موفقیت در تیم‌های دورکاری: تیم، ابزار و فرایند است.
  • هر کسی نمی‌تواند در یک تیم دورکاری کار کند. نکات مهم:
    • انجام دهنده‌ها (Doer) را انتخاب کنید. آنها حتی اگردر دورترین نقاط دنیا هم باشند کارشان را انجام می‌دهند.
    • افرادی را استخدام کنید که به آنها اعتماد دارید.
    • به افرادی که استخدام کرده‌اید اعتماد کنید.
    • افرادی را استخدام کنید که توانایی نوشتن داشته باشند. در یک تیم دور کاری عمده اشتراک اطلاعات از طریق نوشتن انجام می‌شود.
    • افرادی را استخدام کنید که با کار در محیط‌های تک نفره مشکل نداشته باشند.
  • در یک تیم معمولی می‌توان همه افراد را جمع کرد و آنها را به یک سمت و سوی خاص هدایت کرد. ولی در یک تیم دور کاری این امکان وجود ندارد. استفاده از ابزار مناسب به شما اجازه می‌دهد تا تیم را سازماندهی کرده و همه را در یک مسیر یکسان قرار دهید. بعضی از ابزارهایی که در زاپیر استفاده می‌شوند:
    • Slack.com ابزار chat گروهی و کارهای دیگر
    • Async جایگزین ایمیل داخلی
    • Trello.com مدیریت پروژه (معادل ایرانی آن تسکولو است)
    • Github.com سورس کنترل، Pull Requestها، Issueها و غیره
    • LastPass Enterprise همه اعضای تیم بتوانند بدون نیاز به اطلاعات لاگین از سرویس‌های مختلف استفاده کنند.
    • Google Docs و HackPad برای اشتراک اسناد
    • GoToMeeting برای ویدئو کنفرانس چند نفره (برای ارتباطات تک نفره از اسکایپ و Hangouts استفاده می‌شود.
    • HelloSign برای امضای مدارک
  • فرایند چیز پیچیده‌ای نیست. به طور ساده‌تر می‌توانیم آن را «ما چطور کار می‌کنیم؟» بنامیم. بعضی از فرایندهای زاپیر:
    • همه افراد باید کار پشتیبانی هم انجام دهند.
    • توسعه‌دهنده‌ها و مهندسین وقتی که در حال انجام پشیتبانی نیستند باید تمرکز صد در صدی روی کار تولید داشته باشند با بتوانند یک چیز قابل توجه تولید کنند.
    • دور همی هفتگی. خیلی از اعضای تیم این شانس را ندارند که همدیگر را ببینند. در یک ویدئو کنفرانس هفتگی این امکان فراهم می‌شود تا همه با هم احوالپرسی کنند. در این دور همی هر دفعه نوبت یک نفر است تا راجع به یک موضوع جالب صحبت کند.
    • جفت‌های دوستی: خیلی از اعضای تیم ممکن است همدیگر را نشناسند. هر کسی باید هفته ای ۱۵ دقیقه با یکی دیگر از اعضای تیم که به طور اتفاقی انتخاب می‌شود صحبت دوستانه یا کاری داشته باشد. به این ترتیب میزان دوستی بین افراد افزایش می‌یابد.
    • دیدارهای ماهیانه: هر کدام از اعضای تیم ماهی یک بار به طور اختصاصی با مدیر عامل شرکت هم صحبت می‌شوند. صحبت‌هایی از این دست انجام می‌شود: چه چیزی شما را هیجان زده می‌کند؟ چه چیزی شما را نگران می‌کند؟ یک کاری که من مدیر می‌توانم انجام دهم تا وضعیت تو کارمند بهتر شود چیست؟ یک کاری که توی کارمند می‌توانی انجام دهی تا کیفیت کار بالا برود چیست؟
    • کارهای انجام شده. شرکت چطوری می‌فهمد که کارمندان کار می‌کنند یا نه؟ کارمندان موظف هستند هر هفته به بقیه اطلاع رسانی کنند که چه کارهایی انجام داده‌اند و برای هفته آینده چه نقشه‌ای دارند.
    • تماس حضوری مستقیم. شرکت زاپیر سالی دو بار گردهمایی دسته‌جمعی حضوری در مناطق تفریحی مختلف برگزار می‌کند. تماس رو در رو کمک خوبی به تیم می‌کند حتی اگر هزینه مسافرت خیلی زیاد باشد.
    • هر چیزی را که می‌شود خودکارسازی کرد باید خودکار کرد. به این ترتیب هم هزینه‌های نیروی انسانی کاهش می‌یابد و هم افراد وقت بیشتری برای انجام کارهایشان دارند.
  • یاد گرفتن از دیگران. تعداد کمی از افراد راجع به تجاربشان از دورکاری می‌نویسند. اما ما از افرادی مثل Lance Walley از Chargify، Joel Gascoigne از Buffer، تیم Basemap (سابقاً 37 Signals) و Zach Holman از GitHubچیزهای زیادی یاد گرفته‌ایم. منابع دیگری که برای یادگیری وجود دارند:

 

برای دریافت اصل کتاب به اینجا مراجعه کنید.

نظرات


نظر بگذارید

نظرات مشتریان ما